Zo werf je meer klanten als beginnende agency

Nieuwe klanten werven
Een agency zonder klanten is als een café zonder bier: ze horen bij elkaar. Begin je een nieuw bedrijf, dan staan de leads echter nog niet meteen in de rij. Ze kennen je niet en je moet ze nog overtuigen. Dat is een pittige klus.
Begin vandaag nog met geld verdienen.
Schrijf je gratis in

Volg de 10 onmisbare stappen uit dit artikel en maak van acquisitie topprioriteit. Dan bouw je vanaf dag 1 aan een succesvolle agency. Laten we daarom snel beginnen. 

Stap 1. Weet wie je bent en wilt bereiken

Wil je als kersverse ondernemer overal je gezicht laten zien, wacht daar dan even mee. Promotie werkt namelijk beter met een doordacht plan. Voor succesvolle acquisitie is het essentieel dat je precies weet wie je wilt bereiken, en wat die mensen belangrijk vinden. 

Veel bedrijven vullen zelf in wat potentiële klanten belangrijk vinden. Dat is een grote valkuil. Het gaat er namelijk niet om wat jij denkt, maar wat om wat zij willen. Interview daarom potentiële klanten en voer online onderzoek uit. 

Zoek je in Google op ‘hekel aan + zoekterm’ of ‘sick of + zoekterm’, dan vind je al veel ergernissen van prospects. Noteer ze en bedenk hoe jij ze kunt wegnemen. Dat trek je nieuwe klanten veel makkelijker over de streep. 

Maak daarna op basis van de informatie per doelgroep een buyer persona. Dit is een ijkpersoon, waar je uitingen aan kunt relateren. Bijvoorbeeld: “Zou Kevin dit leuk vinden?”
Dit maakt je communicatie een stuk doelgerichter. 

Denk als laatste goed na over jezelf. Wie ben je, wat zeg je en hoe wil je overkomen. Consistentie is cruciaal als je op wilt vallen. Zorg daarom voor een duidelijk verhaal en breng dat voortdurend onder de aandacht van de juiste mensen. Dan val je op en krijg je ze mee.

Stap 2. Bepaal je doelen 

Nu je weet wie je bent en wie je wilt bereiken, kun je doelen bepalen. Dit is belangrijk, want als je niet weet waar je heen wilt, is het lastig navigeren. 

Bepaal hoeveel omzet je maandelijks nodig hebt om voldoende inkomsten te genereren.
Kijk vervolgens hoeveel actieve klanten je steeds nodig hebt om zeker te zijn van een minimuminkomen. Vertaal dit tenslotte naar concrete doelen. Bijvoorbeeld:

  • Elke maand 3 nieuwe klanten werven.
  • Omzetstijging van … % per maand.
  • Maandelijkse toename van nieuwsbriefbestand met minstens … abonnees.

Print deze doelen uit en hang ze boven je beeldscherm. Dan zie je ze elke dag en dit stimuleert je om ze te behalen.

Stap 3. Speel in op de stages of awareness 

Tijdens het koopproces bevinden kijkers zich in een bepaalde staat. Een mooie onderverdeling is de ‘5 states of awareness’. Ze staan voor: 

  1. Unaware: mensen weten niet dat ze een ‘probleem’ hebben of geven het niet toe. 
  2. Problem aware: ze weten wel dat ze een probleem hebben, maar kennen geen oplossingen. 
  3. Solution aware: ze weten dat er een oplossing is, maar niet met welk product of welke dienst.     
  4. Product aware: ze kennen producten of diensten voor het oplossen van hun probleem, maar niet precies wat ze doen. 
  5. Most aware: ze kennen je product, wat het doet en welke voordelen dit hen oplevert. 

Is iemand most aware, dan is de kans het grootst dat hij of zij klant wordt. 

Breng dit in kaart voor de verschillende groepen mensen die je wilt bereiken. Dan weet je beter welke acties je kunt uitvoeren om ze most aware te maken. Zijn ze eenmaal overtuigd van je dienst en de voordelen, doe ze dan een onweerstaanbaar aanbod. Dan is de kans levensgroot dat ze erop ingaan. 

5 states of awarness

Stap 4. Optimaliseer je website

Je website is je uitvalsbasis en jij bent hier de baas. Zorg daarom dat je site er professioneel uitziet en bezoekers overtuigt. 

Voor een beginnende agency hoeft er nog niet heel veel content op te staan. Maar zorg in elk geval voor een aantal waardevolle conversiepagina’s. Bijvoorbeeld voor: 

  • Inschrijven e-mail updates (nieuwsbrief).
  • Overtuigende over ons pagina.
  • Uitgebreide dienstenpagina’s met sociaal bewijs etc.

Maak het verder persoonlijk en laagdrempelig. Je wilt zo snel mogelijk in contact komen met geïnteresseerden. 

Verbeter je site voor SEO

Optimaliseer je site niet alleen voor conversie, maar ook voor SEO. Voor de meeste sites is traffic vanuit Google veruit de grootste verkeersbron. 

Voor WordPress zijn er onmisbare plug-ins als Yoast SEO of All In One SEO die de vindbaarheid van je site snel vergroten. Kies er een en voeg regelmatig geoptimaliseerde content toe. Dan bereik je aanbod steeds meer mensen. 

Stap 5. Maak een salesfunnel

Met een slimme salesfunnel transformeer je bezoekers in klanten. Maak daarom een autoresponder voor je site en vul hem voortdurend met nieuwe leads. Hierbij komen de awareness stages uit stap 2 weer van pas. 

Kent iemand je product of dienst helemaal niet? Bied dan een weggever aan, als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief. Stuur vervolgens automatisch waardevolle en overtuigende mailtjes om ze most aware te maken. En hengel de klant dan binnen met een verleidelijk aanbod.

Is een bezoeker product aware, maar kent hij of zij jou nog niet? Deel dan onmisbare tips via e-mails, waarmee de ontvanger zelf aan de slag kan. Uiteraard kun jij het beter en sneller, dus benadruk dat. En maak het zo makkelijk mogelijk om te bellen of te mailen. 

De gouden tip van Marcel Nanning

Als je als online marketingbureau maar één ding mag doen om klanten te werven, wat is dat dan? Ervaren marketeer Marcel Nanning van b2bmarketeers.nl hoeft er niet lang over na te denken: een leadgeneratiefunnel opzetten met heel goede content als basis.

Commentaar

Marcel Nanning

Marcel Nanning

Oprichter b2bmarketeers.nl

Of het nu gaat om Linkedin, SEO, Google Ads, marketing is daar zijn waar de doelgroep is en impact maken.

Ik adviseer klanten dus altijd zoveel mogelijk waarde te bieden en op te vallen om daarna zo snel mogelijk het contact te leggen. De funnel begint met een inspirerend artikel (SEO) of LinkedIn-advertentie bijvoorbeeld, maar leidt al snel tot contact (e-mailadres, LinkedIn-connectie, offerteaanvraag).

Bedenk wel dat een customer journey voor iedereen anders is. Zorg daarom voor impact op elk contactmoment met de ander.

Stap 6. Voer gerichte campagnes uit

De basis staat. Dit is het moment om op te schalen, door de mensen die je wilt bereiken bewust op te zoeken. 

Onderzoek waar de mensen die je wilt bereiken zijn en bedenk gerichte campagnes om ze in je salesfunnel te krijgen. Online kun je ze snel bereiken via social media en adverteren. Dat laatste kost weliswaar geld, maar als je het goed aanpakt en meet werf je gauw relevante bezoekers voor je site. 

Stel ook een contentkalender op. Brainstorm ideeën voor het maken en delen van relevante content. Koppel daar vervolgens concrete acties aan, bijvoorbeeld het om de 14 dagen versturen van een nieuwsbrief. Zet dit vervolgens in je agenda en houd je eraan. 

Kijk bij alle content die je maakt en deelt naar de bewustzijnfases en de salesfunnel. Daar wil je mensen in krijgen en hoe meer contactmoment je hebt, hoe groter de kans dat iemand je belt of mailt. 

Wees kortom zichtbaar bij de mensen die je wilt bereiken en voer je strategie consequent uit. In combinatie met een goed verhaal en een slimme funnel haal je zo maximaal resultaat uit je inspanningen. 

Stap 7. Vergroot je autoriteit met aanbevelingen

Potentiële klanten zoeken op dit moment de oplossingen die jij biedt. Maar waarom zouden ze met jou in zee gaan? 

Een gebruikelijke menselijke reactie op een aanbod is:

  • Ik heb geen tijd.
  • Ik heb geen geld.
  • Het werkt toch niet.
  • Ik geloof je niet.
  • Ik heb het niet nodig.
     

In je uitingen wil je deze aannames ontkrachten. Dat lukt het beste als bestaande klanten dat doen. Vraag daarom tevreden klanten om aanbevelingen en leg de vooroordelen aan ze voor. Bijvoorbeeld in een kort telefonisch interview. 

Stel bijvoorbeeld deze vraag aan een blije klant: “Veel mensen denken dat X niet werkt. Dat dacht jij misschien ook wel. Wat wil je met de kennis van nu tegen die mensen zeggen?”

Neem het antwoord op, schrijf het uit en deel het via je site en sociale media. Vind de klant het goed dat je zijn naam, functie en organisatie erbij zet? Dan is het nog geloofwaardiger. Doen dus, en maak serieus werk van testimonials. 

Sellian.nl Infographic

Kunstwerk bron: https://sellian.nl/blog/inbound-marketing-in-5-stappen/

Stap 8. Volg leads op

Het mooiste is het natuurlijk als klanten zich automatisch aandienen. Maar dit is niet altijd het geval en misschien twijfelen mensen nog. Wat je dan kunt doen is dit. 

Laat mensen een gratis call inplannen. Hier bestaat betaalde software voor, maar het kan ook rechtstreeks in een openbare Google Calendar. Maak deze gesprekken niet te lang - bijvoorbeeld maximaal 15 minuten - en geef niet meteen al je kennis weg. Gebruik ze vooral bedoeld om kennis te maken en de drempel te verlagen. 

Wat je ook kunt doen is leads nabellen. Benader bijvoorbeeld de mensen die vrijwel altijd je nieuwsbrieven openen. 

Bel leads uit oprechte interesse en ontdek waar ze vastlopen. Stel ze op hun gemak in een sfeer van vertrouwen en zoom in op hun droom. Wat willen ze bereiken? Bewijs dat jij ze daarbij kunt helpen. 

Doe eventueel een laagdrempelig voorstel aan het eind van het gesprek. Bijvoorbeeld een light-versie van je premium-dienst. Houd de prijs bewust laag, zodat ook twijfelaars ja zeggen. En overtref daarna de verwachtingen. Als je het goed doet leidt het vrijwel altijd tot blije gezichten en vervolgopdrachten.

Nog een extra tip. Vraag aan het eind van het gesprek om commitment. Zeg bijvoorbeeld: “De keuze is aan jou. Ga je zo door, of wil je eindelijk serieus werk maken van je droom?” Het voelt misschien wat direct, maar als je kwaliteit levert, is de ander ook echt geholpen met jouw kennis. Zelfverzekerd mag dus best. 

Stap 9. Monitor je inspanningen en meet succes 

Het mooie van online marketing is dat je bijna alles kunt meten. Doe dat ook en bepaal duidelijke doelen. In een programma als Google Analytics kun je die eenvoudig opgeven. Vervolgens kun je per verkeersbron en campagne zien of je ze behaalt. 

Kijk bij het toevoegen van doelen niet alleen naar einddoelen. Je wilt uiteraard klanten werven, maar daar gaan meestal veel stappen aan vooraf. Voeg daarom ook doelen toe als: 

Mensen die minimaal 3 pagina’s bekijken op je site. 

  • Bezoekers die langer dan x minuten blijven. 
  • Mensen die pagina y bekijken etc. 

Soortgelijke doelen kun je ook vaak instellen en analyseren bij programma’s voor social media, video en e-mail marketing. Doe dit en meet wat wel en niet werkt. Je tijd is kostbaar, dus investeer het met zorg. 

Stap 10. Verbeter en herhaal

Aan de hand de voorgaande stappen heb je een goede basis neergelegd voor het werven van meer leads en klanten. Heb je een strategie gevonden die voor jou werkt? Scherp hem dan regelmatig aan en maak hem nog effectiever. Bijvoorbeeld door te investeren in een marketing automation pakket. 

Met marketing automation software kun je berichten sturen naar mensen die bepaalde acties wel of niet uitvoeren. Opent iemand bijvoorbeeld niet je belangrijke mail X, dan stuur je na 3 dagen mail Y. Zo vergroot je de kans dat twijfelaars alsnog ja zeggen.

Klanten werven met je agency is cruciaal

Zonder nieuwe klanten groei je nooit. Investeer daarom volop tijd en energie in het werven van leads. Doe dit altijd met een plan en voer het consequent uit. 

Weet wie je bent en wie je wilt bereiken, bepaal doelen en optimaliseer je site. Laat je vervolgens zien bij de mensen die je wilt bereiken en analyseer wat wel en niet werkt. Doe je dit consequent, dan volgen de leads en klanten vanzelf. Probeer het maar. 

Uw opmerkingen (0)
De redacteuren van WhitePress hebben het recht om opmerkingen met grof taalgebruik, dat beledigend is naar anderen, of geen betrekking heeft op het betreffende onderwerp, te verwijderen.
De beheerder van persoonlijke data is WhitePress BV, gevestigd te Keizersgracht 241, 1016 EA Amsterdam, uw persoonlijke data wordt verwerkt voor marketingdoeleinden van WhitePress sp. z o.o. en voor entiteiten die interesse hebben om hun eigen goederen of diensten op de markt te brengen. De marketingdoelstelling van WhitePress sp. z o.o. bevat commerciële informatie over conferenties en trainingen met betrekking tot inhoud die is gepubliceerd onder het tabblad Kennisbank.

De wettelijke basis voor de verwerking van uw persoonsgegevens is het legitieme doel dat wordt nagestreefd door de Beheerder en zijn partners (artikel 6, lid 1, punt f van de AVG).

Gebruikers hebben de volgende rechten: het recht om toegang tot hun gegevens te vragen, het recht om deze te corrigeren, het recht om gegevens te verwijderen, het recht om de verwerking te beperken en het recht om gegevens over te dragen. Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens, inclusief uw rechten, vindt u in ons privacybeleid.
Lees alles
  • Dit artikel heeft nog geen opmerkingen.
De beheerder van persoonlijke data is WhitePress BV, gevestigd te Keizersgracht 241, 1016 EA Amsterdam, uw persoonlijke data wordt verwerkt voor marketingdoeleinden van WhitePress sp. z o.o. en voor entiteiten die interesse hebben om hun eigen goederen of diensten op de markt te brengen. De marketingdoelstelling van WhitePress sp. z o.o. bevat commerciële informatie over conferenties en trainingen met betrekking tot inhoud die is gepubliceerd onder het tabblad Kennisbank.

De wettelijke basis voor de verwerking van uw persoonsgegevens is het legitieme doel dat wordt nagestreefd door de Beheerder en zijn partners (artikel 6, lid 1, punt f van de AVG).

Gebruikers hebben de volgende rechten: het recht om toegang tot hun gegevens te vragen, het recht om deze te corrigeren, het recht om gegevens te verwijderen, het recht om de verwerking te beperken en het recht om gegevens over te dragen. Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens, inclusief uw rechten, vindt u in ons privacybeleid.
Lees meer
Aanbevolen artikelen