Branding van een bureau - een starterpakket

Agency branding - artwork voor het artikel
Als agency wil je klanten werven en geld verdienen. Maar nog mooier is het als je een echt merk wordt, met fans en ambassadeurs. Met branding vergroot je de naamsbekendheid van je agency. Daarnaast wil je het beeld dat potentiële klanten van je hebben versterken.
Begin vandaag nog met geld verdienen.
Schrijf je gratis in

Branding voor nieuwe agencies: maak van je bedrijf een merk 

Branding is kortom cruciaal voor een succesvolle start van je agency. Lees daarom snel verder en ontdek hoe jij van je bedrijf een ijzersterk merk maakt.  

Succesvolle branding voor agencies in 4 stappen

Het succesvol positioneren van een bedrijf gaat niet vanzelf. Je hebt er tijd, geld en vooral een goed plan voor nodig. Want zonder richting doe je maar wat. 

Aan de hand van de volgende 4 stappen bouw jij doelgericht aan een ijzersterke agency. 

Stap 1: Maak een Brand Guide

Ben je de trotse oprichter van een nieuwe agency, dan heb je de eerste horde genomen. Nu is het zaak om doorlopend klanten te werven. Mensen gaan zelden direct met je in zee. Ze moeten je eerst kennen, aardig vinden en vertrouwen. Pas dan benaderen ze je voor meer informatie of een voorstel. 

Als nieuw bedrijf kennen mensen je nog niet en heb je weinig aanbevelingen. Daarom is de eerste indruk extra belangrijk. Je wilt van kijkers direct kopers maken en een portfolio opbouwen. Zo word je steeds bekender. 

Een Brand Guide (merkboek) is een onmisbaar hulpmiddel bij het positioneren van je bedrijf. 

Een Brand Guide beschrijft:

  • Wat je merk precies is 
  • Welk karakter het heeft
  • Welke termen en beelden je wel en niet gebruikt etc. 

Op basis van deze informatie is het veel makkelijker een sterke en eenduidige boodschap uit te dragen. Met elke marketingboodschap vergroot je de unieke persoonlijkheid van je agency. Bedenk daarom vooraf hoe je je wilt presenteren als agency, voor je veel tijd, geld en energie steekt in branding. 

Screen from HEMA Brand Guide

Uittreksel uit de HEMA Brand Guide 

Hoe maak je een goede Brand Guide? 

Branding begint bij het bepalen van je ideale klant. Voor wie doe je het allemaal? Beantwoord daarom eerst deze belangrijke vragen:

  • Welke mensen wil je bereiken met je agency?
  • Waar lopen ze tegenaan? 
  • Hoe los je hun problemen op?
  • Wat doe je anders dan concurrenten?
  • Hoe wil je dat klanten je zien?
  • Welke emoties wil je oproepen?
  • Hoe communiceren klanten?

Een goede tip is om jezelf te vergelijken met een bekend persoon. Wie wil je zijn: Eva Jinek, Mart Smeets of misschien hoogleraar Erik Scherder? Welke eigenschappen hebben ze?
En hoe draag jij hetzelfde uit? 

Schrijf het zo compleet mogelijk op en bedenk dat je het merkboek ook voor anderen maakt. Zoals een copywriter die zich bezighoudt met wervende teksten, de grafisch ontwerper die je visuele identiteit bepaalt en de webmaster die je site ontwerpt.

Opmerking

Een goed ontwikkelde Brand Guide is van onschatbare waarde, maar hij hoeft niet meteen vuistdik te zijn. Begin klein, kijk wat werkt en vul hem geleidelijk aan. 

Stap 2. Bedenk een herkenbare bedrijfsnaam

Een sterke bedrijfsnaam voor je agency is onmisbaar. Zonder bedrijfsnaam besta je niet en transformeer je jezelf nooit van bedrijf naar merk. 

Met een goede bedrijfsnaam onderscheid je je ook van concurrenten. Mensen kunnen hem makkelijk onthouden en associëren hem met de gewenste uitstraling. Dit versterkt je betrouwbaarheid en professionaliteit. 

Naamgeving is dus een onlosmakelijk onderdeel van het hele brandingproces. Maar hoe bedenk je een goede naam? Dit zijn tips en valkuilen. 

Aan deze voorwaarden voldoet een goed merknaam

Een goede bedrijfsnaam: 

  • Sluit aan bij je Brand Guide
  • Klopt communicatief
  • Kun je makkelijk onthouden
  • Onderscheidt zich van concurrenten 
  • Is beschikbaar 
  • Kies je strategisch en voor de lange termijn

Dit zijn flink wat voorwaarden en het gaat in de praktijk regelmatig mis. Zo kiezen veel bedrijven een naam aan de hand van een product of dienst. Maar breiden ze hun aanbod uit, dan klopt de bedrijfsnaam al niet meer. 

Bedrijfsnamen kunnen ook al vastgelegd zijn. Of een concurrent gebruikt vrijwel dezelfde naam. Zo val je niet op en het kan zelfs leiden tot een juridisch conflict. 

Goede bedrijfsnaam. Häagen-Dazs klinkt Scandinavisch, maar is Pools. Met de naam speelde het zich meteen internationaal in de kijker. 

Slechte bedrijfsnaam. Boekhandel Selexyz ging in 2012 failliet. De bedrijfsnaam klinkt kaal en onpersoonlijk. Bovendien konden mensen de xyz lastig onthouden. 

Curieuze bedrijfsnaam. Beenhakker is de naam van een Nederlandse rolstoelleverancier. De opmerkelijke bedrijfsnaam levert het bedrijf veel publiciteit op. 

Haagen-Danz icecream - foto

Häagen-Dazs icecream

Bepaal bedrijfsnaam aan hand buyer persona 

Een goede bedrijfsnaam spreekt toekomstige klanten aan. Daarom is het slim om voor het bepalen van een naam buyer persona’s op te stellen. 

Een buyer persona is een ’fictief persoon, die een potentiële koper vertegenwoordigt. Idealiter geef je hem of haar een naam, bijvoorbeeld Vince of Anne. 

Als je eerst een buyer persona bepaalt kun je je bedrijfsnaam daarop afstemmen. Wat zou Vince of Anne van deze naam vinden? 

Deze vragen helpen je bij het bepalen van een buyer persona:

  • Hoe zoekt de persona je product of dienst?
  • Welke wensen heeft hij of zij? 
  • Wat frustreert of belemmert hem of haar? 
  • Welke informatie moet je bevestigen of juist ontkrachten? 
  • Hoe kun je de persona het beste bereiken (kanalen, apps etc.)?

Voeg de omschrijving van je definitieve persona toe aan je Brand Guide. Of basis van je ‘ikpersoon’ kun je nu interessante bedrijfsnamen brainstormen en een definitieve kiezen. 

Commentaar

Maxim Spek foto

Erwin Wijman

branding-expert erwinwijman.nl

Mijn ultieme tip is: richt je op één persoon. De allerkleinste niche die je kunt kiezen, de kleinst mogelijke doelgroep. Hoe kleiner je niche hoe duidelijker je je nieuwe bedrijf (product of dienst) in de markt kunt zetten. 

Zie het als een vrouw of man versieren. Dan richt je je ook op één persoon, díé wil je.
Als geld geen rol speelt, doe het dan op spectaculaire en uitzinnige wijze. De betreffende persoon vertelt dat door aan iedereen en waarschijnlijk haal je ook alle sociale media, de krant en de tv.


Denk ook hieraan bij het bedenken van interessante bedrijfsnamen

Zorg dat je de naam van je agency goed kunt uitspreken en makkelijk kunt opschrijven.
Hoe eenvoudiger, hoe beter. Jaaqob is niet handig. 

Bedrijfsnamen hoeven niet per se kort te zijn, maar maak ze ook niet te lang. Maximaal 3 woorden is een mooie vuistregel.

Een bedrijfsnaam hoeft niet je op je producten en diensten te slaan. Het gaat vooral om de associatie die mensen bij je hebben. Bij Apple, Nike en Windows weet iedereen dat. Hun logo is zelfs genoeg. 

Heb je geen inspiratie, bedenk dan trefwoorden die relevant zijn voor je activiteiten. Het zorgt voor inspiratie. Met online synoniementools kun je ook op ideeën komen. Voer de woorden uit je trefwoordenlijst in en kijk of je iets vindt. 

Veel bedrijfsnamen zijn al bezet of geregistreerd. Controleer dit en voorkom vervelende verrassingen. Online zijn er verschillende databanken, waarin je het bestaan van bedrijfsnamen kunt opzoeken (Bijvoorbeeld www.intellectueeleigendom.nl/handelsnaam-checken/).

Bepaal tone of voice

Een goede bedrijfsnaam is duidelijk en past bij je visie. Houd bij het bepalen ook rekening met je tone of voice. 

De tone of voice bepaalt hoé je dingen zegt. Bijvoorbeeld:

  • Ben je serieus of juist grappig? 
  • Wil je een vriend zijn of een mentor? 
  • Spreek je begrijpelijk of juist gespecialiseerd? 

Bepaal dit vooraf en voeg de keuzes toe aan je Brand Guide. Gebruik de tone of voice vervolgens als uitgangspunt voor al je uitingen. Dus ook voor het kiezen van een geschikte bedrijfsnaam. 

Amsterdamse bravoure 

Voetbalclub Ajax straalt graag bravoure uit. Een prachtig voorbeeld is deze video die ze verspreiden voor een belangrijke wedstrijd tegen Real Madrid. De video trof perfect het gevoel van fans en spelers, en ging viral op internet. Bekijk de video:

Stap 3: Bepaal je visuele identiteit

Je weet nu waar je agency voor staat en hebt een bedrijfsnaam gekozen. De volgende stap is het kiezen van een visuele identiteit. Ook die zet je weer in je Brand Guide. 

Een zorgvuldig ontworpen visuele identiteit combineert alle visuele elementen van je huisstijl. Met het overzicht beheer je gemakkelijk afzonderlijke onderdelen, en bewaak je de visuele consistentie. Zowel in online als offline kanalen. 

Dit zijn de voordelen van een visuele identiteit

  • Mensen herinneren je beter.
  • Je versterkt je imago met beeld. 
  • Je baseert visuele uitingen op strategie en niet op smaak. 
  • Ze associëren je sneller met specifieke tekens en symbolen. 

Bij het starten van een visuele identiteit is het de moeite waard om 4 basiselementen uit te werken. Dit zijn:

  • Logo
  • Kleuren
  • Typografie 
  • Ondersteunende grafische elementen

Logo

Een logo is meestal een visueel aantrekkelijke weergave van de naam van een bedrijf. Maar dat hoeft niet. Zorg er in elk geval voor dat je logo niet te druk is en iedereen het meteen begrijpt. 

Houd er rekening mee dat je als agency via verschillende kanalen actief bent. Bij elk medium moet het logo tot zijn recht komen. Rechthoekig, vierkant, klein en groot. 

Het is een goed idee verschillende versies van een logo te laten ontwerpen, bijvoorbeeld voor een witte en zwarte achtergrond. 

Online vind je talloze voorbeelden van mislukte en dubieuze logo’s. Kijk ernaar en je weet meteen hoe het niet moet: digitalsynopsis.com/design/top-25-funniest-logo-design-fails-ever/.

Logo correction example

Fixed Logo from the 25 Epic Logo Disasters article (before and after changes). Source: digitalsynopsis.com

Voeg de details van je logo toe aan een stijlgids. Zoals de kleuren, lettertype, ideale achtergrond etc. Verander je van ontwerper, dan zijn de details bekend. 

Tip: Canva heeft 50 stijlgidsen van ambitieuze bedrijven gebundeld. Bekijk ze en laat je inspireren: www.canva.com.

 

Kleuren

Gebruik een vast kleurenpalet voor je uitingen. Onderscheid je met één hoofdkleur en verwerk die bij voorkeur in je logo.

Tip: Op colourlovers.com vind je gratis kleurenpaletten. Alle details over de gebruikte kleuren staan erbij. Wel zo handig voor je vormgever: www.colourlovers.com.

Typografie

Voor lettertypes geldt hetzelfde als voor je kleurenschema: maak het niet te gek.
Het belangrijkste ‘font’ hoeft niet hetzelfde te zijn als in je logo. Wijk je hiervan af, kies dan 2 lettertypes en hun varianten: light, regular, medium en bold.

Tip. Whatfont is een handige gratis add-on voor Google Chrome. Zie je mooie letters op een webpagina, activeer dan de plug-in en klik erop. Whatfont laat nu het lettertype zien. 

Ondersteunende grafische elementen

Dit zijn verschillende elementen die de visuele identificatie van je agency ondersteunen. Zoals een kader dat je altijd gebruikt voor foto’s, een vaste manier van beeldbewerking of standaard filters bij Instagram. 

Bepaal vanaf het begin een professionele visuele identiteit en voer hem consequent door.
In het ontwerp van je website, bij het kiezen van beeld, het aanmaken van social media profielen etc. 

Leg de gekozen identiteit vast in je Brand Guide en neem hier echt de tijd voor. Hoe groot je agency ook wordt, je identiteit moet altijd 100% coherent zijn.

Branding blunder

In 2009 investeerde sapmaker Tropicana 35 miljoen dollar in het rebranden van zijn merk. Het werd een fiasco en de eerste maand verloren ze 20% van hun omzet. Daarop draaide het bedrijf de complete operatie terug. 

In een uitgebreid artikel bij Frankwatching.com lees je wat Tropicana fout deed.
Een aanrader. 

Tropicana rebranding

Source: www.frankwatching.com

Stap 4: Promotie van je agency

Nu de basis is gelegd komt het aan op promotie van je agency. Een website is je belangrijkste communicatiekanaal, want hier ben jij de baas en bepaal je de regels.

Zorg dat je website maximaal aansluit bij je Brand Guide en de uitstraling klopt. Maar denk ook aan SEO en technische aspecten van de site. Zoekmachines zijn essentieel voor bezoekers naar je site. Zorg dat je vindbaar bent in Google en consorten. 

Denk vervolgens goed na welke social media kanalen je inzet. Facebook, Instagram, LinkedIn? Kies op basis van je buyer persona’s en bepaal waar zij vooral actief zijn. 

Het opstellen van een Customer Journey Map is ook zeer waardevol. Hoe bewegen potentiële klanten zich door de sales funnel, welke kanalen gebruiken en hoe sluit je daar op aan? Breng je het vooraf in kaart, dan besteed je je kostbare marketingtijd optimaal. 

Branding voor nieuwe agencies begint met een plan

Over branding van je agency, online marketing en sales funnels valt nog veel meer te vertellen. Dat doen we in toekomstige artikelen. Wat je nu vooral mag onthouden is dat een duidelijk plan het allerbelangrijkste is. 

Enthousiast reclame maken levert het meeste op als je agency zich onderscheidt met een verbaal en visueel overtuigend verhaal. Stel daarom een Brand Guide op en denk na over ideale klanten, onderscheidend vermogen en de uitstraling die daar het beste bij past. 

Doe je precies hetzelfde als iedereen, dan kijken klanten slechts naar de prijs. Als ze je als nieuwkomer al zien staan. Streef daarom vanaf dag één naar het bouwen van een sterk merk, met fans en ambassadeurs. Dan maakt je agency een vliegende start.


 

  • Auteur: Rutger Steenbergen

    SEO expert

    www.seozwolle.nl

    Rutger Steenbergen van SEO Zwolle is copywriter, blogger, muziekproducer en SEO-expert. Hij helpt ondernemers in het succesvoller worden op internet, met een ijzersterk verhaal, onweerstaanbare content en een vindbare website. Download zijn Gratis SEO Handleiding op www.seozwolle.nl.

Uw opmerkingen (0)
De redacteuren van WhitePress hebben het recht om opmerkingen met grof taalgebruik, dat beledigend is naar anderen, of geen betrekking heeft op het betreffende onderwerp, te verwijderen.
De beheerder van persoonlijke data is WhitePress BV, gevestigd te Keizersgracht 241, 1016 EA Amsterdam, uw persoonlijke data wordt verwerkt voor marketingdoeleinden van WhitePress sp. z o.o. en voor entiteiten die interesse hebben om hun eigen goederen of diensten op de markt te brengen. De marketingdoelstelling van WhitePress sp. z o.o. bevat commerciële informatie over conferenties en trainingen met betrekking tot inhoud die is gepubliceerd onder het tabblad Kennisbank.

De wettelijke basis voor de verwerking van uw persoonsgegevens is het legitieme doel dat wordt nagestreefd door de Beheerder en zijn partners (artikel 6, lid 1, punt f van de AVG).

Gebruikers hebben de volgende rechten: het recht om toegang tot hun gegevens te vragen, het recht om deze te corrigeren, het recht om gegevens te verwijderen, het recht om de verwerking te beperken en het recht om gegevens over te dragen. Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens, inclusief uw rechten, vindt u in ons privacybeleid.
Lees alles
  • Dit artikel heeft nog geen opmerkingen.
De beheerder van persoonlijke data is WhitePress BV, gevestigd te Keizersgracht 241, 1016 EA Amsterdam, uw persoonlijke data wordt verwerkt voor marketingdoeleinden van WhitePress sp. z o.o. en voor entiteiten die interesse hebben om hun eigen goederen of diensten op de markt te brengen. De marketingdoelstelling van WhitePress sp. z o.o. bevat commerciële informatie over conferenties en trainingen met betrekking tot inhoud die is gepubliceerd onder het tabblad Kennisbank.

De wettelijke basis voor de verwerking van uw persoonsgegevens is het legitieme doel dat wordt nagestreefd door de Beheerder en zijn partners (artikel 6, lid 1, punt f van de AVG).

Gebruikers hebben de volgende rechten: het recht om toegang tot hun gegevens te vragen, het recht om deze te corrigeren, het recht om gegevens te verwijderen, het recht om de verwerking te beperken en het recht om gegevens over te dragen. Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens, inclusief uw rechten, vindt u in ons privacybeleid.
Czytaj całość
Aanbevolen artikelen