Agency oprichten. De ultieme gids

Heb je wel eens gedroomd over een agency beginnen? Dan heb je die droom misschien wel net zo snel laten varen, want bij een bureau oprichten komt veel kijken. Waar begin je, wat zijn de risico’s en hoe kom je aan klanten? Ontdek het in deze ultieme gids.
Begin vandaag nog met geld verdienen.
Schrijf je gratis in

Je concurreert met talloze andere bureaus. Tijdens de voorbereiding komt er praktisch, financieel en juridisch veel op je af. En zonder een duidelijk plan val je niet op. 

Het oprichten van een agency gaat kortom niet vanzelf. Maar met de juiste mindset, focus en de inzichten uit dit artikel staat niets je succes in de weg. Lees daarom snel verder. 

Waarom een agency oprichten? 

2021 stond in het teken van de corona-pandemie. De economie krabbelt weer overeind, maar de crisis laat flinke sporen na. 

Bedrijven kijken kritisch naar de grootte van hun personeelsbestand. De transitie van fysieke locaties naar Digital Experiences kreeg een enorme boost. En organisaties denken hard na over het efficiënter combineren van kanalen en platforms. 

Voor medewerkers zijn de ontwikkelingen niet altijd gunstig. Redenen zijn: 

  • Contracten worden door de financiële gevolgen van de coronacrisis opgezegd.
  • Marketingbudgetten staan onder druk.
  • Marketeers moeten met minder mensen meer doen. 

Potentiële bedreigingen bieden ook kansen. Richt bijvoorbeeld je eigen agency op. De vraag naar succesvolle marketingprofessionals is onverminderd groot. En als zelfstandige heb je alle vrijheid om je te specialiseren. 

Waar krijg je mee te maken bij het oprichten van een agency? 

Geduld is een schone zaak bij het oprichten van een agency. Overweeg je een agency op te richten? Sta dan uitgebreid stil bij deze punten.

Denk na over financiering

Voor het starten van een online marketing agency heb je niet zoveel nodig. Met een goede computer of laptop, bureaustoel, internetaansluiting en werkplek kun je al van start. De eerste drie heb je waarschijnlijk al. Een werkplek wil je misschien huren, of begin in eerste instantie vanuit huis. 

Begin je meteen met medewerkers of wil je investeren in een kantoorpand? Onderzoek dan hoe je dit financiert. De opties zijn grofweg:

  • Spaargeld
  • Investeerder zoeken
  • Geld lenen bij een bank

Voor alle opties geldt dat ze voor- en nadelen hebben. 

Je eigen spaargeld investeren is het makkelijkste en je bent niet afhankelijk van anderen. Zoek je een investeerder of leen je geld bij een bank? Dan moet je daar tijd insteken en betaal je rente of een percentage van de winst. Je beschikt weliswaar snel over een mooi bedrag, maar het maakt je ook afhankelijk. 

Kies de juiste rechtsvorm

Een onderneming moet een rechtsvorm hebben. De gekozen vorm heeft gevolgen voor aansprakelijkheid en belastingverplichtingen. Er bestaan talloze rechtsvormen en ze hebben elk hun voor- en nadelen. Verdiep je in de verschillende mogelijkheden, voor je een agency opricht. En onderzoek welke het beste bij je past. 

Rechtsvormen - infographic

Veel starters beginnen als eenmanszaak. In deze vorm is 1 persoon de eigenaar. Je mag als eenmanszaak ook personeel in dienst nemen. Zolang er maar één eigenaar blijft. 

Bij een vennootschap onder firma (vof) is er sprake van meer eigenaren. Dit kunnen personen zijn, maar ook rechtspersonen zoals bv's.

Een besloten vennootschap (bv) is een zeer bekende rechtsvorm. Het kapitaal wordt verdeeld in aandelen. Bij eventuele schulden of een faillissement is elke bestuurder aansprakelijk. Je deelt dus de risico’s. 

Bij een vereniging streven twee of meer personen (leden) naar een gedeeld doel. Eventuele winst moet ten goede komen aan het gemeenschappelijke doel.

Bekijk een uitgebreid overzicht van alle rechtsvormen.

Bedenk een pakkende bedrijfsnaam

Hoe gaat je agency heten? Misschien weet je nog niet eens wat je gaat doen, maar het is altijd goed om ingevingen te noteren. Bijvoorbeeld in je telefoon of een notitieboekje. 

Controleer bij een vondst altijd of iemand anders de bedrijfsnaam al gebruikt en voorkom dat hij te algemeen is. Gebruik je alleen bestaande woorden in je bedrijfsnaam? Dan is de kans groot dat je hem later niet kunt registreren. Het is niet onoverkomelijk, maar wel iets om rekening mee te houden. 

Geregistreerde bedrijfs- en productnamen mag je ook niet gebruiken. Controleer dit vooraf en voorkom dat je onbewust inbreuk maakt op de handelsnaam van iemand anders. 

Bedenk hoe je klanten gaat werven

Zonder klanten maak je geen omzet. Hoe wil je straks aan opdrachtgevers en klussen komen? Klanten werven kan op verschillende manieren. Mond-tot-mondreclame kost je niets. Hetzelfde geldt voor social media en SEO, hoewel deze marketingstrategieën je wel veel tijd en energie kosten. 

Klanten kun je ook krijgen door te adverteren. Bijvoorbeeld in vaktijdschriften, online op Facebook of via Google Ads, of door reclames te maken voor YouTube. Dit kost wel weer budget en daar wil je rekening mee houden in je begroting. 

Maak klanten werven overigens niet te groot. Met slechts 1 klant kun je al een agency beginnen. Imponeer je je opdrachtgever en brengt hij of zij je in contact met andere geïnteresseerden? Dan gaat het balletje misschien wel meteen rollen. 

Bepaal wat je wel en niet zelf doet

Je kunt werkzaamheden zelf doen of uitbesteden. Zelf doen is het goedkoopste, maar specialisten voeren werkzaamheden vaak sneller en beter uit. Wat wil je zelf doen en wat overweeg je uit te besteden? Zet het op een rij en maak een plan. Misschien kun je eerst dingen zelf doen en ze later uitbesteden? 

Uitbesteden hoeft niet duur te zijn. Online vind je volop forums en marktplaatsen als Fiverr.com, waar freelancers hun diensten goedkoop aanbieden. Je staat versteld wat je voor een paar tientjes kunt krijgen. 

Ben je ambitieus en wil je direct beginnen met personeel? Verdiep je daar dan in. Hoe kom je aan geschikte mensen, heb je voldoende werk en wat zijn je rechten en plichten als werkgever? 

Online vind je veel informatie over het aannemen van personeel. Ook kun je vaak gratis vragen stellen aan experts. Doe dat, ook als je (nog) geen plannen in die richting hebt. Dan weet je beter wat je wilt en waar je later misschien mee te maken krijgt. 

Onderschat de kleine klussen niet

Als eigenaar van een agency moet je veel meer doen dan alleen opdrachtgevers helpen. Denk aan: 

  • Marketingtaken uitvoeren
  • Administratie bijhouden
  • Voorstellen maken
  • Onderhandelen over prijzen en budgetten
  • Deadlines nakomen
  • Software-systemen leren kennen. 

Houd daar vooraf rekening mee en reken je niet rijk. Een agency runnen is hard werken

Wat bepaalt het succes van een agency?

Het aantal online agencies is groot en lijkt alleen maar toe te nemen. Wat bepaalt het succes van een agency en waar moet je als oprichter op letten? 

Kies je niche

Het succes van een agency valt en staat met onderscheidend vermogen. Doe je precies hetzelfde als concurrenten, dan kijken mensen naar een ding: de prijs. En dat wil je voorkomen, want er is altijd wel iemand die het goedkoper doet. 

Onderscheiden kan op talloze manieren. Bijvoorbeeld door je te specialiseren in een discipline en daar heel goed in te worden. 

Bij specialismen kun je denken aan: 

  • Search Engine Optimization (SEO)
  • Copywriting
  • Conversie optimalisatie (CRO)
  • Public Relations (PR)
  • Online advertising
  • Content Marketing 
  • Marketing Strategy

En misschien wel een combinatie van deze disciplines. 

Bestudeer daarnaast de huidige markt en concurrenten. Wat doen ze, hoe pakken ze dit aan en waar laten ze steken vallen?

De bevindingen geven richting en helpen je bij het kiezen van je niche. Kom je er niet meteen uit? Dan kun je ook gewoon beginnen en al doende ontdekken wat het beste bij je past. Er leiden meerdere wegen naar Rome. 

Wees flexibel

Succesvolle online agencies zijn flexibel, in kennis, dienstverlening en tijd. De online wereld ontwikkelt zich voortdurend en opdrachtgevers willen snel schakelen. 

Volg marktontwikkelingen op de voet en weet waar (toenemend) vraag naar is. Speel hierop in en bied nieuwe diensten aan. Wil je de werkzaamheden niet zelf doen, verzamel dan freelancers om je heen die het voor je doen. Dan kun je altijd ‘ja’ verkopen. 

Investeer daarnaast in kennis. Sommige agencies ruimen hier bewust tijd voor in en organiseren wekelijkse kennissessies.

Volg je visie

Doe liever weinig dingen goed, dan heel veel dingen half. Het is een open deur, maar wel een waar je snel aan voorbij loopt. 

De succesvolste agencies hebben een duidelijke visie en weten precies wat ze willen. Kijk de kunst van ze af en beantwoord deze vragen glashelder:

  • Welke problemen los je voor opdrachtgevers op?
  • Hoe los je ze op? 
  • Welke bedrijven en organisatie help je wel en niet?
  • Wat doe je met opdrachtgevers die elkaar beconcurreren? 
  • Wat doe je anders dan concurrenten? 
  • Hoe bewijs je dat je aanpak werkt? 

Doe dit niet alleen op gevoel, maar schrijf het op en leef ernaar. Ook als dat betekent dat je een lucratieve klus af moet wijzen, omdat hij niet bij je past. Dit kost op de korte omzet, maar maakt je op de lange termijn sterker. Je krijgt een duidelijk profiel. 

Versterk je merk met branding

Sterke merken ontstaan niet per toeval. Daar steken de oprichters tijd, geld en heel veel energie in. Doe dit ook met je eigen agency en bij voorkeur vanaf dag 1, want herkenbaarheid en consistentie zijn cruciaal

Branding draait om het vertellen van jouw verhaal, op jouw manier aan de mensen die jij wilt bereiken. Dat kun je strategisch aanpakken en online vind je daar veel informatie over. 

Ebaqdesign biedt een handig Brand Strategy Framework aan. Het bedrijf licht de 9 stappen uitgebreid toe op zijn blog. Ook delen ze waardevolle video’s op YouTube. Bookmark ze, want het is super waardevolle informatie. 

Laat je zien met slimme marketing

Heb je eenmaal een sterk en onweerstaanbaar verhaal? Laat het dan zo vaak mogelijk horen en bij voorkeur waar potentiële opdrachtgevers zijn. Hiervoor kun je talloze kanalen inzetten en dat weet jij als bevlogen marketeer natuurlijk als de beste. 

Voor de volledigheid geven we toch een lijstje met onmisbare platforms.

  • Eigen website: je online uitvalsbasis
  • E-mail marketing: goedkoop en schaalbaar
  • Social media: snel contact met leads en prospects
  • Eigen netwerk: combineer online en offline

Dit lijstje is allerminst compleet en er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar het is een goede basis. 

Vergroot je autoriteit

Mensen houden niet van onzekerheid en als we twijfelen zoeken we kennis bij mensen die het volgens ons wel weten. Zelfs de schijn van autoriteit is genoeg om ons te overtuigen. Doe daar je voordeel mee. 

Succesvolle agencies zijn vaak expert in hun eigen niche, of presenteren zich zo. Wil jij ook expert worden en zo nieuwe klanten aantrekken? Doe dan dit: 

  • Claim een vakgebied
  • Schrijf een boek
  • Ga bloggen over je expertise
  • Deel kennis via social media
  • Geef webinars en presentaties
  • Schrijf columns voor vakbladen. Etc. 

Hoe vaker je laat zien dat je ergens verstand van hebt, hoe sneller potentiële klanten je geloven. Autoriteit is enorm krachtig, dus versterk het. 

Welke soorten agencies zijn er? 

Agencies kun je op verschillende manieren onderverdelen. Matthias Laqueur van BossData onderscheidt bij Frankwatching 3 soorten agencies. 

Hands-on agencies

Zoals de naam al doet vermoeden zijn hands-on agencies vooral praktisch ingesteld. Er werken doeners die werkzaamheden uit handen nemen. Dit soort agencies nemen doorgaans geen verantwoordelijkheid voor bedrijfsresultaten. Ze voeren uit en daar betaalt de klant voor. 

Compound agencies

Een compound agency voert werkzaamheden uit en neemt wel verantwoordelijkheid voor bedrijfsresultaten. Er is echt sprake van samenwerking op praktisch, strategisch en commercieel vlak. 

Conceptual agencies 

Als derde zijn er conceptual agencies. Dit soort bureaus richten zich vooral op het bedenken van concepten en strategieën. De uitvoering laten ze vaak aan anderen over. 

Agencies zijn zelden 100% hands-on of conceptueel, stelt de auteur. Tijdens een kennismakingsgesprek merk je snel waar hun zwaartepunt ligt.

Soorten agencies per specialisme

Agencies kun je ook praktisch onderscheiden, door te kijken naar hun specialismen. Dit is een overzicht van de meest voorkomende bureaus en hun werkzaamheden. 

Reclamebureau

Het eerste reclamebureau ontstond al halverwege de 19e eeuw in Philadelphia. Van oudsher richtten ze zich vooral op drukwerk en kranten. Later kwamen daar radio, televisie en internet bij.

Waar marketing zich richt op het creëren van waarde voor klanten, gaat het bij reclame vooral om verkopen en overtuigen. Een reclamebureau maakt daarom vaak uitingen volgens de richtlijnen van marketingspecialisten.

Standaarddiensten van een reclamebureau zijn:

  • Visitekaartjes en banners maken
  • Folders samenstellen
  • Rollup-banners ontwerpen
  • Brochures schrijven en vormgeven

Voor wie is een reclamebureau oprichten interessant?

Iedereen met ruime computer- en DTP-ervaring. Ook moet je goed zijn in het uitvoeren van taken en projecten volgens specifieke richtlijnen.

Sorten agencies per specialisme - infographic

Branding Agency

Branding draait om het opbouwen van naamsbekendheid. Branding agencies doen dit o.a. door het bedenken van logo’s, verpakkingsmaterialen, graphics, huisstijlen en reclameslogans.

Branding agencies houden zich daarnaast bezig met de ontwikkeling van merkstrategieën en coherente visuele presentaties van bedrijven.

Bedrijven schakelen een branding agency vaak in voor de lancering van een merk of een product. Rebranding komt ook regelmatig voor en dan wordt het imago van een bestaand merk opgefrist. 

Naast creatief werk voeren branding bureaus vaak marktonderzoek uit om potentiële klanten beter te begrijpen.

Standaard diensten van een branding agency zijn:

  • Ontwikkeling van een merkstrategieën
  • Ontwerpen van logo’s
  • Ontwerpen van visuele identiteiten
  • Het bedenken van merk- en productnamen
  • Uitvoeren van marktonderzoek

Voor wie is een branding agency oprichten interessant?

Wil je een branding agency oprichten, dan moet je op de eerste plaats creatief zijn. Kennis van vormgeving en copywriting is een groot voordeel. 

Als beginnend branding agency is het interessant om kleinere bedrijven te helpen met hun online aanwezigheid. Bijvoorbeeld met een nieuwe website, huisstijl en social media strategie. 

Content Marketing Bureau

Met waardevolle content werven bedrijven sneller klanten. Een Content Marketing Bureau helpt bij het creëren en strategisch inzetten van content. Denk daarbij aan teksten, video’s, infographics, e-books, tutorials en nog veel meer. 

Goede Content Marketing Bureaus produceren hoogwaardige content waarmee opdrachtgever hun autoriteit, omzet en winst vergroten. Ook optimaliseren ze content voor zoekmachines, zodat opdrachtgevers hoger scoren in Google. 

Standaarddiensten van een Content Marketing Bureau zijn:

  • Creëren van content
  • Beheren van sociale media-accounts
  • Content afstemmen op SEO-strategie
  • Verspreiding van content op relevante platforms 
  • Ontwikkelen, monitoren en bijsturen van contentstrategie 

Voor wie is een Content Marketing Bureau oprichten interessant?

Een Content Marketing Bureau oprichten is interessant voor iedereen die goed is in copywriting, storytelling en marketing. Een vlotte pen en kennis van SEO en vormgeving is voldoende om te beginnen.

PR-bureau

Public relationsbureaus houden zich vooral bezig met het versterken van het imago van een bedrijf of product. Ook proberen ze de belangstelling voor het merk aan te wakkeren bij pers, media en influencers. 

Medewerkers van PR-bureaus onderhouden contacten met journalisten, opinieleiders, deskundigen en investeerders. Met evenementenbureaus organiseren ze conferenties en andere evenementen.

Door de groeiende vraag naar informatie publiceren PR-bureaus ook steeds vaker content. 

Standaard diensten van PR-bureaus zijn:

  • Persberichten maken
  • Interesse wekken bij de media
  • Contentmarketing 
  • Viral- en influencermarketing
  • Ontwikkelen van PR-strategieën
  • Uitvoeren PR-audits
  • Crisismanagement
  • Organiseren van evenementen en persconferenties
  • Beheer van social media-accounts 
  • PR-campagnes uitvoeren

Voor wie is een PR-bureau oprichten interessant?

Voor het oprichten van een PR-bureau is journalistieke ervaring een must. Je besteedt veel tijd aan het onderhouden van vriendschappelijke relaties met invloedrijke personen, zoals journalisten. Soft skills zijn goud waard voor een PR-bureau.

Social Media Agency

Social media is een vak apart. Daarom laten veel bedrijven zich ondersteunen door een Social Media Agencies. De agencies bepalen strategieën, onderhouden social media profielen, voeren advertentiecampagnes uit en optimaliseren en monitoren de resultaten.

Social media bureaus bewaken daarnaast het merkimago van opdrachtgevers door actief te zijn op o.a. Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Youtube en TikTok. Dit doen ze zowel strategisch, ondersteunend en uitvoerend. 

Standaard diensten van sociale media bureaus zijn:

  • Sociale media strategie opstellen, uitvoeren en monitoren
  • Sociale media accounts beheren
  • Updates posten en contact onderhouden met fans
  • Reclamecampagnes plannen, creëren en optimaliseren
  • Bewaken van het imago

Voor wie is een Social Media Agency oprichten interessant? 

Een Social Media Agency oprichten is interessant voor iedereen die goed is in social media, zich kan verplaatsen in opdrachtgevers en trends nauwgezet volgt. 

Voor het opzetten van een succesvolle agency zijn een copywriter, grafisch vormgever en online advertentiespecialist een must. Ook zul je regelmatig samenwerken met een fotograaf. 

Commentaar

Maxim Spek foto

Maxim Spek

Oprichter Prospex Nederlands

Traditionele website bouw-agencies hebben steeds minder bestaansrecht en zijn dan ook echt verleden tijd. Ook de standaard SEO/SEA bureaus schieten tekort. Veel bureaus gingen de richting op van marketing automation, maar daar zijn we nu mee gestopt. Dit kwam door het veranderend gedrag van potentiële kopers. Zij lezen hun email steeds minder. De openrates gaan steeds verder omlaag en zij besteden meer tijd op social media.
Marketing automation voor B2B is op zijn retour, zeker bij typische bedrijven die een paar duizend klanten hebben. Mensen brengen steeds meer tijd op social media door waaronder LinkedIn. Prospex bracht onlangs het "Nationale Social Readiness Assessment" rapport uit waarin social selling aan de orde komt.

Digital Agency / Online Agency

Online heeft zijn eigen dynamiek. Daarom ontstonden er na de doorbraak van internet al snel de eerste Digital Agencies. 

Digital Agencies helpen bedrijven op het gebied van online reclame en marketing.

Bij full-service digital agencies werken onder andere programmeurs, grafisch ontwerpers, tekstschrijvers, marketeers en video-editors. In tegenstelling tot Full-service Agencies houden de digitale bureaus zich niet bezig met reclame op radio of televisie, of in de krant. 

Standaard diensten van Digital Agencies zijn:

  • Online reclamecampagnes uitvoeren
  • Social media marketing
  • Influencer marketing
  • E-mail marketing
  • Content marketing
  • E-commerce support
  • Ontwikkelen van websites en webapplicaties
  • SEO / SEA
  • Marketing Automation
  • Conversie optimalisatie

Voor wie is een Digital Agency oprichten interessant?

Voor het oprichten van een full-service Digital Agency heb je professionals binnen verschillende vakgebieden nodig. Goede mensen zijn schaars en je moet veel disciplines op hoog niveau beheersen. 

In de praktijk zie je dat veel agencies beperkt aanvullende diensten aanbieden. Zo kun je bij veel traditionele reclamebureaus ook terecht voor SEO, SEA en webdesign. De vraag naar deze diensten is groot en ze hebben weinig extra mensen nodig. 

SEO Bureau

Sta je niet boven in Google, dan klikken mensen niet door naar je site. SEO Bureaus helpen ondernemers de begeerde hoge posities bij zoekmachines te behalen. Hoe doen ze dat in de praktijk? 

SEO Bureaus optimaliseren websites technisch en inhoudelijk. Daarnaast maken ze sites populairder, door links op andere sites te bemachtigen en monitoren ze campagnes. 

Veel SEO Bureaus houden zich ook bezig met Search Engine Advertising (SEA), de advertenties bij de zoekresultaten. Bij SEA betaal je per klik en ‘koop’ je bezoekers. 

Standaarddiensten van een SEO Bureau zijn:

  • Technisch optimaliseren van websites
  • Ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van SEO-strategieën
  • Maken en optimaliseren van content voor SEO 
  • Meten en bijsturen van campagnes 
  • Analyseren van websiteverkeer en conversies

Voor wie is een SEO Bureau oprichten interessant? 

Een SEO Bureau oprichten is interessant voor iedereen die houdt van techniek en content. Je moet weten hoe je een website optimaliseert, contentstrategie opstelt en concurrenten verslaat. 

Het runnen van een succesvol SEO-bureau vereist kennis van SEO, webdesign, copywriting, SEO-tools en projectmanagement. Kennis van Google Ads is een pré, maar dit kun je ook uitbesteden.

Commentaar

Koen Leerentveld foto

Koen Leerentveld

Managing Director Rockwise

Traditionele websites en webshops bouwen is absoluut verleden tijd. Het gaat niet meer om het visitekaartje en hoe mooi het er allemaal uitziet. Nee, de investering in je website of webshop moet gaan renderen.

Hoe? Structuur is daarin van groot belang, zodat een te starten SEA en/of SEO marketingcampagne optimaal kan gaan renderen binnen de uitgedachte structuur. Kortom, performance based marketing en niet meer kijkend naar enkel een losse dienstverlening.

Online Performance Bureau 

Deze bureaus zijn vergelijkbaar met interactieve bureaus, maar ze leggen meer de nadruk op het bereiken specifieke doelen

Performance Bureaus meten hun resultaten nauwkeurig aan de hand van KPI's. In tegenstelling tot interactieve bureaus doen ze minder creatief werk en richten ze zich vooral op analyses en optimalisatie van campagnes. Bijvoorbeeld door het verbeteren van een sales funnel. 

Online Performance Bureaus laten zich vaak betalen in een percentage van de behaalde resultaten. Hoe beter ze presteren, hoe meer ze verdienen. 

Standaard diensten van een Performance Bureau zijn:

  • Leadgeneratie
  • SEM en SEO
  • E-mail marketing
  • Integratie en analyse van data
  • Affiliate marketing
  • Ontwerp van landingspagina
  • Creatie en optimalisatie van sales funnels
  • Marketing automation

Voor wie is een Online Performance Bureau oprichten interessant? 

Voor het oprichten van een succesvol Online Performance Bureau heb je kennis nodig van webanalyse, conversie optimalisatie en online sales. 

Performance agencies werken vaak multichannel en bouwen hun eigen sales funnels en landingpages. Prospect downloaden bijvoorbeeld een whitepaper en worden dan benaderd via nieuwsbrieven, remarketing-advertenties en social media. Brede kennis van online marketing is daarom vereist. 

Full Service Agencies

Veel agencies noemen zichzelf Full Service Agency, maar bureaus die echt alles doen zijn schaars. Full Service Agencies bieden het complete pakket aan reclamediensten aan, zowel traditioneel als digitaal. 

Bij Full Service Agencies werken specialisten in alle disciplines. Ook hebben ze een groot netwerk van freelancers om alle diensten te kunnen bieden.

  • Standaard taken van Full-Service Agencies zijn:
  • Online reclamecampagnes (Google Ads, Facebook Ads, enz.)
  • Communicatiestrategie
  • On- en offline merkstrategie
  • Influencer marketing
  • Sociale media marketing
  • PR 
  • Organisatie van evenementen en conferenties
  • Web & App ontwikkeling
  • SEO
  • Reclame in traditionele media (TV, radio, pers)
  • Voor wie is een Full Service Agency oprichten interessant? 

Full Service Agencies zijn zelden bedacht en meestal ontstaan. Wil je toch meteen ambitieus beginnen? Zorg dan dat je goed wordt in meerdere disciplines en verzamel een netwerk van specialisten om je heen. 

Meeste marketingbureaus combineren disciplines

Bovenstaande verdeling van marketing agencies is niet star en de grenzen zijn vaak vaag. Het belangrijkste is dat je weet welke ’problemen’ potentiële opdrachtgevers hebben en hoe jij ze oplost. Doe je dit goed en consequent? Dan komen ze bij je terug en dragen ze nieuwe klanten aan. 

Je eigen agency: wat doe je met personeel?

Zodra je besluit een agency op te richten zit je vol energie. Alles is leuk, spannend en nieuw, en de adrenaline stuwt je voort. Maar dat blijft niet zo. 

Groeit je agency, dan loop je vroeg of laat tegen je grenzen aan. 

  • De agenda zit vol en je moet klussen weigeren 
  • Je werkt structureel te hard
  • Je mist interessante kansen
  • De kwaliteit van je werk loopt terug

Mocht het je overkomen, dan is dat het moment om na te denken over personeel. Collega’s inschakelen kan op 2 manieren. 

1. Werk met freelancers

Verzamel een groep bevlogen en ervaren freelancers om je heen. Die vind je niet vanzelf en hier moet je echt tijd insteken. Maar vind je ze eenmaal, dan heb je er vaak jaren plezier van. 

Een nadeel van goede freelancers is dat zij ook vaak een volle agenda hebben. Je moet dus soms op ze wachten, en dat leidt meteen tot optie 2. 

2. Neem mensen in dienst

Neem je mensen in dienst, dan werken ze echt voor jou. Je krijgt het meteen rustiger, kunt samen een bloeiende agency opbouwen en bent flexibeler. 

Mensen in dienst nemen brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Zo moet je ze aansturen, pensioen regelen, zorgen dat er altijd genoeg werk is en meer. 

Bij het Ondernemersplein van de KVK lees je meer over het aannemen van personeel. 

Hoe houd je grip op geld?

Geef je structureel meer geld uit dan je verdient, dan is het snel gedaan met je agency. Daarom is het essentieel dat je grip en houdt op je financiën. Let daarom op deze punten: 

  • Weet wanneer je wat moet betalen en houd daar rekening mee.
  • Controleer of klanten op tijd betalen. Doen ze dit niet, bel ze dan meteen. 
  • Stop met slecht-betalende klanten. Als ze failliet gaan heb je niets.
     
  • Steek voldoende tijd in acquisitie en netwerken. Als je wilt groeien heb je voortdurend nieuwe opdrachten nodig. 
  • Zorg voor een financieel vangnet.
  • Onderzoek financieringsmogelijkheden.
     
  • Kijk kritisch naar je verdienmodel: kan het beter en efficiënter? 
  • Versterk de band met bank, voor het geval je (weer) wilt lenen. 
  • Verken de kansen in het buitenland en ga internationaal. 

Over deze en andere punten vind je volop informatie op internet. Verdiep je erin, want bij een agency oprichten komt meer kijken dan alleen goed zijn in marketing. 

Waar huisvest jij je agency?

Als laatste kijken we naar de huisvesting van je agency. Als starter is het aantrekkelijk om vanuit huis te beginnen en bij een agency mag dat ook, zolang je maar geen overlast veroorzaakt. Zo mag je geen grote reclameborden, flitsende lampen en vlaggen ophangen. 

Gemeenten kijken ook hoeveel ruimte je gebruikt voor je bedrijf. Bij de meeste gemeenten mag die niet meer dan een derde van de woning zijn. 

Lees meer over het starten van een bedrijf vanuit huis

Tijd voor actie: begin nu je eigen agency

Een agency oprichten gaat niet vanzelf, maar met de juiste voorbereiding, focus en mindset lukt het je. Volg de tips uit dit artikel en onthoud voor wie je werkt. Als jij de ‘problemen’ van opdrachtgevers snel en goed oplost, komen ze bij je terug en dragen ze nieuwe klanten aan. 

Zorg verder dat je opvalt als agency en creëer een duidelijk profiel. Je concurreert met duizenden andere bureaus en middelmaat is er al genoeg. 

Verdiep je tot slot in branding en vernieuw jezelf voortdurend. Dan blijf je relevant en gaat je agency een stralende toekomst tegemoet.

  • Auteur: Rutger Steenbergen

    SEO expert

    www.seozwolle.nl

    Rutger Steenbergen van SEO Zwolle is copywriter, blogger, muziekproducer en SEO-expert. Hij helpt ondernemers in het succesvoller worden op internet, met een ijzersterk verhaal, onweerstaanbare content en een vindbare website. Download zijn Gratis SEO Handleiding op www.seozwolle.nl.

Uw opmerkingen (0)
De redacteuren van WhitePress hebben het recht om opmerkingen met grof taalgebruik, dat beledigend is naar anderen, of geen betrekking heeft op het betreffende onderwerp, te verwijderen.
De beheerder van persoonlijke data is WhitePress BV, gevestigd te Keizersgracht 241, 1016 EA Amsterdam, uw persoonlijke data wordt verwerkt voor marketingdoeleinden van WhitePress sp. z o.o. en voor entiteiten die interesse hebben om hun eigen goederen of diensten op de markt te brengen. De marketingdoelstelling van WhitePress sp. z o.o. bevat commerciële informatie over conferenties en trainingen met betrekking tot inhoud die is gepubliceerd onder het tabblad Kennisbank.

De wettelijke basis voor de verwerking van uw persoonsgegevens is het legitieme doel dat wordt nagestreefd door de Beheerder en zijn partners (artikel 6, lid 1, punt f van de AVG).

Gebruikers hebben de volgende rechten: het recht om toegang tot hun gegevens te vragen, het recht om deze te corrigeren, het recht om gegevens te verwijderen, het recht om de verwerking te beperken en het recht om gegevens over te dragen. Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens, inclusief uw rechten, vindt u in ons privacybeleid.
Lees alles
  • Dit artikel heeft nog geen opmerkingen.
De beheerder van persoonlijke data is WhitePress BV, gevestigd te Keizersgracht 241, 1016 EA Amsterdam, uw persoonlijke data wordt verwerkt voor marketingdoeleinden van WhitePress sp. z o.o. en voor entiteiten die interesse hebben om hun eigen goederen of diensten op de markt te brengen. De marketingdoelstelling van WhitePress sp. z o.o. bevat commerciële informatie over conferenties en trainingen met betrekking tot inhoud die is gepubliceerd onder het tabblad Kennisbank.

De wettelijke basis voor de verwerking van uw persoonsgegevens is het legitieme doel dat wordt nagestreefd door de Beheerder en zijn partners (artikel 6, lid 1, punt f van de AVG).

Gebruikers hebben de volgende rechten: het recht om toegang tot hun gegevens te vragen, het recht om deze te corrigeren, het recht om gegevens te verwijderen, het recht om de verwerking te beperken en het recht om gegevens over te dragen. Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens, inclusief uw rechten, vindt u in ons privacybeleid.
Czytaj całość
Aanbevolen artikelen