Geld verdienen met je blog

Mijn blog Marstyle.nl is sinds 2017 mijn werk. Ik was al jaren werkzaam op het gebied van redactie en communicatie, maar schreef altijd voor anderen. Tot ik voor de hobby een blog begon. Voornamelijk over de dingen die ik zelf heel interessant vind, want ik bén mijn eigen merk. Lezers komen terug omdat ze de onderwerpen die ik bespreek interessant vinden, maar vooral ook vanwege mijn grappige schrijfstijl. Dat zeggen ze tenminste.
Begin vandaag nog met geld verdienen.
Schrijf je gratis in

Mijn blog is mijn werk, over geld verdienen met je blog - Gastblog door Marguerita Bisschop van Marstyle.nl

Mijn blog Marstyle.nl is sinds 2017 mijn werk. Ik was al jaren werkzaam op het gebied van redactie en communicatie, maar schreef altijd voor anderen. Tot ik voor de hobby een blog begon. Voornamelijk over de dingen die ik zelf heel interessant vind, want ik bén mijn eigen merk. Lezers komen terug omdat ze de onderwerpen die ik bespreek interessant vinden, maar vooral ook vanwege mijn grappige schrijfstijl. Dat zeggen ze tenminste. 

Ik houd van een grapje, mezelf niet altijd even serieus nemen, maar vooral vind ik het heerlijk om geld te verdienen met datgene wat ik leuk vind: schrijven over allerlei interessante onderwerpen. Lezers op ideeën brengen. Ze inspireren. Ik breng graag glitters in het leven van mijn lezers. Sommige mensen vinden dat mooi. Anderen zien eerder de puinzooi van de rondgestrooide glitters die ook weer opgeruimd moeten worden en overal aan vast blijven plakken.

Relevant voor linkbuilding

Blogs zijn een kwestie van persoonlijke smaak. Veel volgers hebben helpt, maar het is niet persé heel noodzakelijk om ervan rond te kunnen komen. Grotere blogs en influencers op TikTok, YouTube en Instagram, rekenen hogere tarieven doordat ze met hun enorme bereik kunnen ‘influencen’, maar als relevante blogger met interessant bereik pas ik vaak net wat meer in het budget van bedrijven die inzetten op linkbuilding.

Linkbuilding opdrachten zijn dan ook mijn voornaamste inkomensbron. Marstyle.nl heeft een stevige, stabiele organische bezoekersstroom. Daarmee bedoel ik: via zoekmachines en in mijn geval met name Google. Bedrijven zijn bereid te betalen voor een artikel op mijn blog met een backlink naar hun eigen site. Hoeveel ze betalen hangt dus niet alleen af van je bereik, maar ook van zaken als je DR (domain rating), DA (domeinauthoriteit) en TF (trust flow). Hoe hoger deze cijfers, hoe meer waarde een samenwerking heeft. Even een term als ‘DA-checker’ in een zoekmachine gooien en je weet direct de waarde van jouw website.

Als blogger ben je relevant voor betaalde opdrachten met een DA hoger dan 15, het liefst zelfs boven de 20 en zeer gewild boven de 30. Anno 2020 merk ik zelf dat opdrachtgevers (meestal SEO bureaus) meer waarde hechten aan je TF dan aan je DA. Boven de 20 is er duidelijk meer vraag naar een samenwerking.

Hoe kom ik aan opdrachten?

Bedrijven gebruiken tools als Ahrefs en SEMrush om jouw site te beoordelen op relevantie qua zoektermen, verkeer en de eerder door mij genoemde factoren. Ze zullen vrijwel altijd jouw site bezoeken om te beoordelen of deze er representatief uitziet.

Sommige partijen nemen rechtstreeks contact op voor een samenwerking, maar het is altijd een strak plan om ervoor te zorgen dat je vindbaar bent als samenwerkingspartner. Ik heb op beurzen actief visitekaartjes uitgedeeld aan bureaus, maar ook online kun je veel mooie opdrachten vinden. Ook nog zonder als opdringerig gezien te worden: schrijf je gewoon in bij influencer marktplaatsen als Whitepress! Makkelijker wordt het niet.

Opdrachtgevers zetten hier een campagne uit en selecteren uit de ingeschreven bloggers. Soms moet je zelf ook een pitch schrijven om kans te maken op de opdracht. Een pitch is jouw korte motivatie waarom een samenwerking met jou relevant is. Uit opdrachten van de vele bureaus waarbij ik met mijn blog ben aangesloten, haal ik de meeste inkomsten.

Advertenties, affiliates, barterdeals…

Verder verdien ik een klein zakcentje met advertenties op mijn blog. Hoe meer verkeer, hoe hoger je inkomsten. Een andere inkomstenbron die voor sommige bloggers aardig op kan lopen, zijn de affiliate samenwerkingen. Hierbij plaats je een speciaal linkje naar de webwinkel van jouw affiliate partner. Voor elke verkoop, die niet wordt teruggestuurd, waarbij men duidelijk kan zien dat de klik van jouw website afkomstig is, ontvang je een klein percentage. Voor speelgoed of make-up is dat misschien niet zoveel, voor een complete vakantie, meubels, pannensets of een verzekering kan een bedrag aardig oplopen. Het ligt er dus maar net aan in welke niche je actief bent. Daarnaast krijg ik spullen en ervaringen om over te schrijven, omdat Marstyle voornamelijk ‘reviews’ (oftewel ervaringsverhalen) deelt. Je hierover te kunnen schrijven en beeldmateriaal te schieten heb je input nodig. Bij een blog van mijn formaat is de combi-deal ook gebruikelijk: ik ontvang een product én stuur een factuur. Mijn boodschappen moeten tenslotte ook betaald worden.

Ondernemen

Naast deze inkomstenbronnen, moet je het als blogger van je eigen ondernemersdrive hebben. Het is best pittig om elke maand alleen via blogopdrachten rond te komen. Bovendien is het belangrijk om zichtbaar te blijven bij mogelijke opdrachtgevers! Je kunt dus een eigen product ontwikkelen, wat veel bloggers het laatste jaar zijn gaan doen, en dat verkopen. Andere bloggers zijn ‘beginners’ gaan coachen in zaken als instagram hashtags, pinterest planning, SEO-proof schrijven en zoekwoordenonderzoek, facebook content managen, contentplannen maken, teksten schrijven, wordpress beheer… Je moet allround zijn als je nog niet het budget hebt om dit soort zaken uit te besteden. Als blogger verdiep je je daarom overal in en spijker je die kennis bij. Mijn eigen specialisme is ‘enthousiasmeren’. Ik verhuur mezelf dus ook als merkambassadeur, spreker, bemiddelaar voor andere bloggers en ik organiseer PR experiences zoals de Blogboot.

Je kunt je voorstellen dat dit allemaal veel tijd kost. Een organisatie als Whitepress die voor een deel jouw sales uit handen neemt, is dus ideaal. Wat ik zelf prettig vind aan influencer marktplaatsen: zij garanderen dat de klant vooraf heeft betaald. Ik heb daar dus nooit gedoe over als ik een opdracht aanneem. Bij Whitepress bepaal ik zelf mijn prijs, kan ik een opdracht weigeren en krijg ik binnen 1 werkdag mijn factuur uitgekeerd!

Uw opmerkingen (0)
De redacteuren van WhitePress hebben het recht om opmerkingen met grof taalgebruik, dat beledigend is naar anderen, of geen betrekking heeft op het betreffende onderwerp, te verwijderen.
De beheerder van persoonlijke data is WhitePress BV, gevestigd te Keizersgracht 241, 1016 EA Amsterdam, uw persoonlijke data wordt verwerkt voor marketingdoeleinden van WhitePress sp. z o.o. en voor entiteiten die interesse hebben om hun eigen goederen of diensten op de markt te brengen. De marketingdoelstelling van WhitePress sp. z o.o. bevat commerciële informatie over conferenties en trainingen met betrekking tot inhoud die is gepubliceerd onder het tabblad Kennisbank.

De wettelijke basis voor de verwerking van uw persoonsgegevens is het legitieme doel dat wordt nagestreefd door de Beheerder en zijn partners (artikel 6, lid 1, punt f van de AVG).

Gebruikers hebben de volgende rechten: het recht om toegang tot hun gegevens te vragen, het recht om deze te corrigeren, het recht om gegevens te verwijderen, het recht om de verwerking te beperken en het recht om gegevens over te dragen. Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens, inclusief uw rechten, vindt u in ons privacybeleid.
Lees alles
  • Dit artikel heeft nog geen opmerkingen.
De beheerder van persoonlijke data is WhitePress BV, gevestigd te Keizersgracht 241, 1016 EA Amsterdam, uw persoonlijke data wordt verwerkt voor marketingdoeleinden van WhitePress sp. z o.o. en voor entiteiten die interesse hebben om hun eigen goederen of diensten op de markt te brengen. De marketingdoelstelling van WhitePress sp. z o.o. bevat commerciële informatie over conferenties en trainingen met betrekking tot inhoud die is gepubliceerd onder het tabblad Kennisbank.

De wettelijke basis voor de verwerking van uw persoonsgegevens is het legitieme doel dat wordt nagestreefd door de Beheerder en zijn partners (artikel 6, lid 1, punt f van de AVG).

Gebruikers hebben de volgende rechten: het recht om toegang tot hun gegevens te vragen, het recht om deze te corrigeren, het recht om gegevens te verwijderen, het recht om de verwerking te beperken en het recht om gegevens over te dragen. Meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens, inclusief uw rechten, vindt u in ons privacybeleid.
Czytaj całość
Aanbevolen artikelen